Paradijs gevonden - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van PJOK Poortvliet - WaarBenJij.nu Paradijs gevonden - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van PJOK Poortvliet - WaarBenJij.nu

Paradijs gevonden

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg PJOK

19 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

De weg van Queenstown naar Glenorchy, langs het Wakatipu meer, wordt vaak beschreven als één van de mooiste ritten in de wereld. Het is ook niet gek dat deze regelmatig wordt gebruikt voor auto commercials. Wij stoppen zo nu en dan om van de uitzichten te genieten. Onderweg zijn ook verschillende locaties waar LOTR (Lord of the Rings) is gefilmd. Voor de kenners: Amon Hen, Ithlien & Misty Mountains.

Het dorp Glenorchy is niet erg inspirerend. Het bestaat, als veel dorpen, uit enkele ‘rechttoe rechtaan straten’ met huizen, die wij als vakantiehuizen aan zouden zien. Okki denkt er anders over, want zij heeft haar paardenrit hier gepland. Eerst maar eens een leuke accommodatie vinden. De campsite is twee keer niks. Erg basic en gebaseerd op trampers die zich voorbereiden op één van de vele tracks in de buurt. We hebbenen iets gelezen over een Lodge die wel iets verder weg lag, maar heel aantrekkelijk klonk. Op basis van de beschrijving van het gidsje rijden we door. Op een gegeven ogenblik moeten we verder op een onverharde weg. Deze ‘dirt roads’ zijn er meer in NZ, daarom zie je veel 4-wheeldrive auto’s. Maar wij hebben een erg lage stationcar. We voelen zo nu en dan de stenen tegen de bodemplaat spatten. Na 9 km in Kinloch aangekomen, zien we daadwerkelijk een geweldige Lodge!

Het meer is erg aantrekkelijk maar ijskoud (12 C). Okki & Pim hebben het uiteindelijk gepresteerd te gaan zwemmen, wel in de wetsuits die we van de familie Hospers mee hebben gekregen.

Een kamer vol met DVD’s is erg aantrekkelijk de volgende dag, omdat het weer wat minder is. Maar we willen ook wel wat zien. Paradise is getipt als mooie locatie voor een korte wandeling. Hier zijn veel opnames voor de LOTR movies en is al het reclamemateriaal geschoten. Weer over die onverharde wegen – op aanwijzing van de Lodge eigenaar – vinden we echt HET PARADIJS!
Het is een landgoed dat door een trust (stichting) wordt beheerd. De laatste eigenaar heeft aangegeven dat het landschap moet blijven behouden en voor iedereen toegankelijk mag zijn. Er staan enkele cabins (tip!), een paardenrit gaat er doorheen en er worden 4-wheel safari’s georganiseerd naar andere LOTR locaties: Golden Wood of Lothlorian, Wizard’s vale, Methedras, Nun Curunar & Isengard.

We blijven niet te lang op deze geweldige plek. Okki moet om 14:00 uur bij de Dart Stables zijn voor de River Wild rit. Okki geniet enorm van de natuur (en welke natuur!) en het paardrijden. Ze neemt enkele rivercrossings waarbij het water tot aan de rand van haar laarzen komt (en een keer daarboven). Ze krijgt een cap, rubberlaarzen en een stoere “Drizabone Coat” (zie foto’s). De wetcoat is wel nodig, want het regent toch zo nu en dan. De regen deert Okki niet, het plezier overheerst. De volgende dag is er wel zadelpijn; geen wonder na 2,5 uur in het zadel.

Vandaag hebben we afscheid genomen van de mooie locatie aan het Wakatipu-meer. We hebben een korte wandeling – voor de kenners: begin van de Routeburn track – ondernomen. In Queenstown zijn we nog even gestopt voor een Fergburger. Hier staan we in de rij voor de bestelling. Maar dat is dan ook wel driedubbelendwars de moeite waard; zo’n lekkere burger at ik nog nooit!

Als ik nu uit het raam kijk, zie ik (weer) mooie bergtoppen en het Wanaka-meer in de verte. We zijn voor een tweede keer in Wanaka, dus eigenlijk op de terugweg. Twee weken geleden had Okki hier in de buurt een paardenritje geboekt, maar deze viel in het water. Nu maar hopen dat het weer morgen ons beter gezind is.. (hoewel ik wel wat grijze wolken over zie komen).

• 19 Januari 2011 - 09:51

Marjon Klaassen:

Ik zit hier op school achter mijn computer deze vreselijk mooie foto's te bekijken! Wow jongens wat een belevenissen! Wij gaan er een super leuke open dag van maken op de mooiste school van Emmen! Groetjes van Marjon en ook van Henk Jagt, die heeft even meegekeken! Geniet ervan!!

• 19 Januari 2011 - 10:15

Jolanda Boerhof:

Wat een lef. Zwemmen in water van 12 graden.
    Volgend jaar - 1 januari - nieuwjaarsduik. Dat wordt een eitje voor Okki en Pim! :-)

Happy greetings,
    Jolanda

• 19 Januari 2011 - 10:47

O&O:

Wow, wat mooi allemaal!!!, Als je dat allemaal ziet, heb je dan nog zin om terug naar Holland te komen? Wij genieten allemaal mee op afstand en kijken iedere morgen weer uit naar nog weer interessante en mooie foto's en verslagen. Ga zo voort. O&O

• 19 Januari 2011 - 11:31

Dinikooi@hotmail.nl :

Hoi Familie
    Jullie verslag net gelezen bedankt dat je de moeite neemt om iedere keer weer zo.n mooi verslag te maken .Ik denk dat Tijn die oude auto en tractor wel heel erg leuk vind .Hier is alles goed de tuin ligt er verlaten bij .Maar de puntjes van de sneeuwklokjes komen al boven .Dus het voorjaar komt er aan .!
    De hartelijke groeten van Dini

• 19 Januari 2011 - 17:31

Susan:

hoi
    wat knap dat okki en pim in zo'n koud water zwommen brrrrrrrrrrrr
    en wat leuk om weer eens paard te rijden
    ik heb dinsdag ook weergereden zo leuk(h)
    ddddddoooooooeoooooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 19 Januari 2011 - 21:42

Erna:

Wat moeten jullie nou aan met al jullie volgende vakanties als jullie de allermooiste dingen van de wereld allemaal al gezien hebben?
    Geniet ervan!

• 19 Januari 2011 - 21:47

Erna:

btw: is dat Katinka aan die bungee???

• 20 Januari 2011 - 06:59

Joost:

The river wild rit geweldig Okki , er zijn weinig nederlanders die deze rit gereden hebben.
    En die jas geweldig,jammer dat je holster met pistolen niet in beeld is.

groet,
    Joost Valbreuk

• 20 Januari 2011 - 20:01

Juf Anita:

Hey Okki en familie,
    Wat geweldig stoer zie je er uit op dat paard met die prachtige jas aan. Super!
    Ja en dan die omgeving. Niet in woorden uit te drukken zo mooi.

groetjes

• 21 Januari 2011 - 06:47

Gert:

Klasse Pim op vakantie en daarbij nog even cursus gitaar spelen.

• 21 Januari 2011 - 18:42

Wilma:

he , katinka, ben jij dat nou die van die brug af duikt ..?????