Back to the city - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van PJOK Poortvliet - WaarBenJij.nu Back to the city - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van PJOK Poortvliet - WaarBenJij.nu

Back to the city

Door: Katinka

Blijf op de hoogte en volg PJOK

10 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Christchurch

We zijn in Christchurch aangekomen, onze laatste bestemming in Nieuw Zeeland. De tijd is hier omgevlogen! Jan heeft een selectie foto’s na elkaar gemonteerd die de highlights tonen. We worden er even stil van; wat hebben we toch veel mooie dingen gezien en veel leuks beleefd.

Christchurch is de grootste stad van het Zuider Eiland. We moeten dan ook even wennen aan de drukte van het verkeer en het zoeken van de juiste of snelste weg. We zijn zoveel rust en ruimte gewend de laatste weken. Het verschil is dan ook extreem met ons verblijf in de Marlborough sounds. Voordat we daar naar toe reden, hadden we boodschappen voor drie dagen ingeslagen. We hadden een appartementje in een groene oase direct aan het water. We hoefden alleen een trappetje af om een zwemtochtje te maken naar de ‘superbouncer’ waarop we heerlijk konden zonnen, springen en spelen. Natuurlijk zijn we ook van de hogere steiger afgesprongen.

We hebben de Mistletoe Bay ook verkend. Een paradijsje aan de Charlotte Sound, waar je (goedkoop) kunt kamperen, maar ook prachtige huisjes (cabins) hebt. De beheerders openden het winkeltje speciaal voor ons, zodat we ons dagelijkse ijsje niet hoefden te missen.

Het is zo’n vijf uren rijden van Marborough naar deze big city. De route loopt via de kust. Onderweg hebben we veel ‘seals’ op de rotsen in de zee gezien. Je zou er bijna aan gewend raken, maar we blijven tegen elkaar zeggen dat het heel bijzonder is dat we ze hier in zulke grote groepen zien. Stiekem blijven we de zee afturen naar dolfijnen en walvissen. Maar het regent regelmatig heftig zodat we niet ver kunnen kijken.

Maar de zon schijnt alweer heerlijk in de stad met een immens groot en mooi park, waar natuurlijk volop wordt gesport door de sportieve Kiwi’s. “The Wizard” die in bijna elk reisboek wordt genoemd, staat nog steeds zijn wijsheden op het Cathedral Square te verkondigen. Precies zoals hij daar ook twintig jaar geleden stond, toen Jan al eens hier was.

De eerste nacht slapen we in de YMCA op de hoogste , vijfde, verdieping. Ze stellen ons gerust met een pamflet waarop wordt verteld dat het gebouw een aardbeving van 8.1 aankan. We lezen de instructie dat als er nog een naschok (die gaan nog steeds door) of een beving komt, we onder de tafel moeten vluchten. De tafel in ons appartementje biedt helaas een schaarse bescherming voor ons vieren, zien wij in een oogopslag.

We zien prachtige oude gebouwen die op instorten staan door de aardebeving. Er wordt veel herbouwd. Er staan ook panden leeg waaraan op dit moment niet wordt gewerkt. Dat ziet er troosteloos uit. Maar het houdt de toeristen niet tegen. Het is nog best moeilijk een goede accommodatie te vinden. Maar het is ons gelukt. We lopen zo het prachtige park in en genieten nog even enkele dagen van dit mooie land. De zee is op 20 minuten rijden, dus we hoeven ons ook hier niet te vervelen!

• 11 Februari 2011 - 07:01

Jolanda Boerhof:

Langzaam, met kleine stapjes terug naar het post-wereldreis leven. Maar geniet nog met volle teugen van jullie laatste dagen Nieuw Zeeland! En dan met een hele mooie tussenstop in Canada terug naar Nederland!

• 11 Februari 2011 - 07:35

Ad-Jan Van Larsdonk:

Inderdaad een fantastische impressie. En ja de tijd vliegt. De plaatjes zullen een herinnering blijven voor jullie allemaal. Ik ben er van overtuigd dat de belevenis er een is die jullie altijd met je mee zult nemen. Dit vormt een leven! Geniet ze.
    Groeten van de Van Elletjes.

• 11 Februari 2011 - 08:04

Dinikooi@hotmail .nl:

Weer prachtige foto.s uit een prachtig land

Hoi buurtjes bedankt voor weer een prachtig reisverslag .En dan die foto,s geweldig .
    Jullie hebben inmiddels Nieuw Zeeland verlaten denk ik .Dat zal wel pijn gedaan hebben .Zo,n
    mooi land met zoveel mooie natuur, maar gelukkig hebben jullie de foto,s waar ik de afgelopen tijd
    enorm van genoten heb .Nog veel plezier in Canada en tot ziens .
    groeten Dini.

• 11 Februari 2011 - 08:26

Natasja :

We wensen jullie nog heel veel plezier in Canada, Niels zijn zusje is gisteren aan gekomen in Nieuw zeeland, en zijn nu in Auckland samen met haar man.
    (Zijn broer woont in Nieuw Zeeland) en daarna gaan ze rondtrekken met een camper naar het zuidereiland. Ze blijven een dikke maand daar.
    Weer prachtige foto's , geniet nog maar even heerlijk van het mooie weer en prachtige omgeving, hier ziet het er vandaag grauwig uit.

Groetjes ook van Niels, Julia en Luuc,

Natasja.

• 11 Februari 2011 - 14:32

Mira:

groetjes van mira!!!!

• 11 Februari 2011 - 16:17

Hans:

Hoi Jan, Katinka, Okki en Pim,
    Weer leuk om te lezen! Geniet er volop van de laatste periode, maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen!

• 12 Februari 2011 - 09:44

JelteKristienTijn:

even weer aan het struinen geweest door jullie verslagen en foto's. hier valt heel zwevend wat sneeuwachtige substantie en tijn roept dat 'het vandaag weer winter is.'
    door jullie verslagen reizen we even met jullie mee... reis dus nog maar verder, dan reizen wij ook nog even mee!

• 12 Februari 2011 - 19:26

Marieke Heling:

Hallo Katinka en familie,
    Ik ben er eens even voor gaan zitten, al die mooie foto's en verhalen. Jee wat een mooie reis. Prachtig! Ook een enorme herkenning; we zijn er ruim 15 jaar geleden geweest.
    Heel veel plezier nog daar! Denk vaak aan jullie!

Groet, Marieke

• 14 Februari 2011 - 20:00

Suus:

jullie zijn nu toch in canada
    het is vast raar om op eens weer in een stad te zijn
    jullie moeten als jullie terug zijn maargouw een keerhierin derningen komen
    suus