Marlborough Sounds - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van PJOK Poortvliet - WaarBenJij.nu Marlborough Sounds - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van PJOK Poortvliet - WaarBenJij.nu

Marlborough Sounds

Door: Katinka

Blijf op de hoogte en volg PJOK

06 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Het is alweer 6 dagen geleden dat we naar Nelson reden vanaf de andere kant van de baai. Die dag nemen we een duik in de zee bij Split Apple Rock. Deze rotspartij die op een gespleten appel lijkt, hadden we al eens vanaf een watertaxi gezien. Maar dit keer zwemmen Pim, Lily en Jan er naar toe om van de rotsen in zee te springen en in de appel te klimmen. Na dit avontuur zijn de magen leeg. We stoppen bij Toat Hall waar ze allerlei biologische lekkernijen verkopen. We eten daar een heerlijk Real Fruit Icecreams. Ze mengen (bevroren) vers zacht fruit met ijs waar je bij staat: smullen! Daarna zwaaien we nog even aan de alternatieve schommels.

In Nelson aangekomen, genieten we weer van de gastvrijheid van de familie Hospers; we kunnen ze niet genoeg bedanken! In Nelson weten we al redelijk de weg, maar met Lily als gids is het helemaal gemakkelijk. Na een bezoek aan de stad kun je in Nelson bij Tahunanui Beach afkoelen in de zee en daar maken we graag gebruik van. De temperatuur loopt ’s middags tot zo’n 30 graden op. Toch gaan we nog een middag het land op om aardbeien te plukken. Die eten we ’s avonds als toetje met heel veel slagroom!

Op vrijdag brengen we Lily naar school op haar eerste lesdag na de zomervakantie. Lily zit op een meisjescollege. Hier gaan jongens en meisjes vaak naar gescheiden voortgezet onderwijs scholen. Een ander verschil met Nederland is dat op de meeste scholen een uniform wordt gedragen. Het schoolgebouw ziet er vriendelijk uit, het is door een mooie tuin omgeven.

’s Middags bezoeken we de familie van twee ex-leerlingen van het Carmelcollege (Anne en Bjorn van Ginkel). Zij wonen dichtbij Nelson in een prachtig huis van 1843. We worden gastvrij ontvangen en rondgeleid en zijn onder de indruk van het grote huis met veranda (onze droom!). Als we ‘thuis’ komen trakteert chef kok Jules ons op heerlijke ‘Nieuwzeeuwse’ mosselen die aanzienlijk groter zijn dan de ‘oudzeeuwse’. En daarbij zijn ze ook nog eens heel erg lekker! We eten op het terras met uitzicht op zee (met daarachter bergen).

Zaterdag is het een feestdag in Nelson. Market Day is een jaarlijks evenement: een gezellige markt met allerlei straattheater. Dit bezoeken we eerst waarna we ook nog even de wekelijkse markt afstruinen. Om 12.00 vliegen we naar de wijk waar de Maori’s wonen. Het is Waitangi Day, de dag waarop het ondertekenen van de overeenkomst tussen de Maori’s en later gearriveerde bewoners van Nieuw Zeeland wordt gevierd. We mogen een traditionele welkom-ceremonie meemaken. Aan het eind worden we persoonlijk welkom geheten door – ik vertaal het maar even als ‘het stamhoofd’-, andere leden van de Maori gemeenschap, de burgemeester van Nelson en leden van de Italiaanse gemeenschap (die hebben jaren geleden de Maori’s geld geschonken voor de bouw van een gemeenschapshuis). Nu zijn we er voor ons hele leven welkom zonder toestemming te hoeven vragen. We krijgen drinken en eten aangeboden zodat we ons ontdoen van de negatieve energie die we meebrachten.

Helemaal ‘schoon’ bezoeken we het aangrenzend Internationale Kai (= voedsel) Festival dat in de Maori straten wordt gehouden. We beginnen met Hangi, het bekende gerecht dat de Maori onder de grond garen. We proeven meer exotisch eten, van Apfelstrudel tot pittig Indonesisch rundvlees: lekker! Het Founders Park grenst aan de Maori wijk. Hier staan replica’s van oude gebouwen die een verhaal vertellen over het ontstaan van Nelson; Okki en Pim bekijken alles met veel interesse. De sfeer is erg goed, Okki en Pim oefenen nog even als steltlopers (schoenen zitten eraan vast). Lily leert nieuwe jongleertrucs. Marieke, Jan en ik kijken vanuit de schaduw toe: het is warm! We sluiten de dag dan ook af met een duik in de zee…. En daarna vieren we de laatste avond in Nelson met een broodje Kebab.

Vandaag zijn we op aanraden van Marieke en Jules naar Te Mahia Bay in de Marborough Sounds gereden. Het is nog steeds erg warm (33 C), maar dat is voor ons geen probleem. We zijn weer eens in een paradijs beland. We stappen van ons appartement zo het water in voor een koele duik. Bij eb hebben we een leuk strandje, bij vloed kunnen we van een stijger springen/duiken. Nu maar hopen dat de regen, die ze voor morgen voorspellen uitblijft, zodat we de stijger morgen kunnen proberen (vanmiddag was het water te laag).

• 06 Februari 2011 - 08:51

Lily:

Leuk ! Zou je ook die van Apple Split Rock er op willen zetten ?
    ( IN DE PLAATS, van die ene van mij met de strawberry hahaa (: ! )

• 06 Februari 2011 - 10:23

Mijke:

Hoi familie! Wat leuk om jullie belevenissen te lezen! Heb mijn reisgenootje leoni (zusje van niek) ook de verhalen laten lezen en zij heeft besloten om vanuit Aussie naar nieuw Zeeland te aan om daar te gaan werken vanaf de 18e! Maar ze gaat alleen dus vroeg zich af of jullie nog wat tips of adresjes hebben waar ze in t begin even naartoe kan gaan! Ben stik jaloers! Wanneer gaan jullie naar Vancouver?
    Groetjes mijke

• 06 Februari 2011 - 12:32

Veerle:

Hey
    Waarneer komen jullie terug ik moet nog zoveel vragen en weten!!!
    Ik ga gewoon mijn spreekbeurt over Nieuwzeeland houden!!!
    Nou ik hoop wel dat jullie het leuk hebben en dat het mooi weer is daar,
    Hier waait het echt heel hard gewoon eng maar het is niet anders

kuzzzzzzie veerle

• 06 Februari 2011 - 20:38

Theo Peenstra:

Dag Jan,

Wat leuk om je zo te vinden. Ik kwam al zoekend naar info voor mijn blog (dorpvadedag) op de site van een leerling van je, (bramwittendorp), en hij had een link naar jouw blog.

Stoer om zo'n grote reis te maken met je gezin. Ik droom er ook wel eens van, maar kom niet los van m'n werk (ook zo leuk). We houden het daarom maar bij kortere trip, zoals as. meivakantie op de bonnefooi naar Centraal Anatollië (Turkije), samen met schoonmoeder (70), en kids (5 en 8).

Heel veel plezier verder daar in elk geval.

• 07 Februari 2011 - 09:50

Je Klassie Groep 8 :

Hey okki,
    We hebben net cito gehad het was wel heel leuk maar soms ook moeilijk .
    We hadden steeds na een deel van de cito 5 min. pauze en gewone pauze even lang als normaal .
    In die pauze mocht je lekker snoep mee nemen en iets te drinken .
    En we vinden dat je hele mooie foto's hebt het is er ook vast leuk.
    En we vinden het ook wel leuk dat je weer terug komt in ons leuke klassie xb.
    we hopen dat je nog even een leuke vakantie hebt .
    En tot over ongeveer drie weken .
    groetjes ons klassie .

• 07 Februari 2011 - 18:53

Liesbeth:

Hallo,

Het blijft mooi om jullie verhalen te lezen en jullie prachtige foto' s te bewonderen. Geniet nog van jullie prachtige reis.

Wij komen net terug uit zonnig Westendorf waar we een super ski-week met sdv hebben gehad.

Heel veel plzeier nog met elkaar!

groetjes Rutger, Liesbeth & Thijs

• 10 Februari 2011 - 10:05

Theo En Willeke:

Hoihoi,

wat een gave verslagen steeds, gelukkig worden wij niet geplaagd door jaloezie;-))
    Het ziet er allemaal schitterend uit en leest heerlijk weg

Als jullie 2 malle Hollandse meiden in een witte auto voorbij zien scheuren dan heb je ons nichtje en haar vriendin in het vizier. Ze zijn in dezelfde streek

• 10 Februari 2011 - 16:50

Susan:

hoi

wanneer komen jullie eigenlijk terug
    die appel lijkt echt op een appel
    wat leuk dat jullie bimj de maoris waren

susan
    ps. okki, leuk uiltjes schirt en mooie bikini